Preživjeli

Kako upozoravaju neki autori (Cuttitta et al. 2020: 37), pojam preživjeli zbog usmjerenosti na biološki život i vrijednost života samog po sebi, može biti poluga humanitarizacije i simboličke inferiorizacije ljudi u pokretu, slično kao što su to pojmovi iregularni ili ilegalni migrant. Istim pojam, međutim, nadilazi svoju doslovnu značenjsku razinu budući da iregularizirane migrantske putove eksplicitno definira kao opasne i smrtonosne, pozivajući posredno i na osudu onih koji su za njih odgovorni. Osim toga, preživjeli su izravni ili posredni svjedoci, akteri  proizvodnje i prenošenja znanja o stradanjima koja su preživjeli. Kako to podcrtava Giorgio Agamben u raspravi o pamćenju, sjećanju i svjedočenju o Auschwitzu, preživjeli je svjedok u značenju latinskog superstes, dakle onog koji je preživio i „koji je bio sve do kraja uz neki događaj“, za razliku od svjedoka koji izvana promatra neki događaj ili spor (lat. testis) (Agamben 2008: 12). Osim u istupima prema institucijama i organizacijama za zaštitu ljudskih prava (v. izvještavanje), preživjeli danas javno, pa i na sudovima svjedoče o progonima i mučenjima na hrvatskim granicama.

Literatura

Agamben, Giorgio. 2008. Ono što ostaje od Auschwitza. Arhiv i svjedok. Homo sacer III. Zagreb: Izdanja Antibarbarus. Preveo Mario Kopić.

Cuttitta, Paolo, Jana Häberlein i Polly Pallister-Wilkins. 2020. "Various Actors. The Border Death Regime". U Border Deaths. Causes, Dynamics and Consequences of Migration-related Mortality. Paolo Cuttitta i Tamara Last, ur. Amsterdam: Amsterdam University Press, 35-51.

Kolačići (cookies) pomažu u korištenju ove stranice. Korištenjem pristajete na korištenje kolačića.